הרחבת מנעד קולי באמצעות פיתוח קול

חלק בלתי נפרד ממערכת השיעורים שמעבירים מורים לפיתוח קול בכל רמה שהיא קשור למנעד הקולי שלנו. המנעד הקולי הוא למעשה היכולת שלנו להשתמש בקול כדי להשיג שינויים – לעבור מקול חלש לקול חזק, לשיר בצורה רכה או בצורה אגרסיבית, לצעוק ולהחריש את הקול, להוציא קול החוצה או לבטא רגש דרך הקול. המנעד הקולי שלנו מסייע לנו ליצור גיוון בשירה ולכן הרחבת המנעד הקולי היא חלק מהותי ממערך השיעור של מורים לפיתוח קול בכל רמה שהיא.

המטרה של כל אדם שלומד אצל מורים לפיתוח קול ורוצה לשפר את יכולותיו בתחום השירה ובכלל בתחום הקולי, היא להגמיש ולהרחיב את המנעד שלו כך שיוכל לייצר צלילים חזקים וחלשים שיישמעו יציבים ואיכותיים. בנוסף, תרגול לצורך הרחבת המנעד הקולי מסייע ליצירת גוון קול איכותי מאד שיכול לנוע ולייצר שינויים במנעד בצורה טובה ובריאה – כזו שלא תזיק למיתרי הקול שלנו.

שליטה במנעד באמצעות שיעורים

כאשר אנחנו מדברים על מנעד קולי אצל זמרים בדרך כלל מדובר במנעד של שתי אוקטבות או יותר. פיתוח המנעד והיכולת שלו לשלוט בו תלויה כמובן בהשכלה המוזיקלית שלו ופה נכנסים לתמונה מורים לפיתוח קול שמלמדים את הזמר או התלמיד כיצד לייצב את המנעד, להגיע לאוקטבות גבוהות או נמוכות מבלי להזיק למיתרי הקול, ליצור נפח קולי בריא ולמקד את הקול בצורה כזו שתייצר רגש ועניין בשיר.

את הטכניקות הקשורות להרחקת מנעד קולי מלמדים מורים לפיתוח קול לאורך כל השיעורים ולמעשה העבודה של כל תלמיד לא נגמרת. התלמיד ממשיך להתמקצע ועולה ברמת התרגילים שמסייעים לשליטה במנעד לאורך השיעורים. העבודה מול מורים לפיתוח קול מתרכזת בשליטה על גובה המנעד וההפקה הקולית של המנעד בצורה נכונה.

עבודה מול מורים לפיתוח קול

כאשר אנחנו רוצים לעבוד על המנעד שלנו אנחנו זקוקים לתרגילים ולעבודה קבועה מול מורים לפיתוח קול בעלי ניסיון והכשרה מתאימה. מורים לפיתוח קול משתמשים בתרגילים שעובדים על פיתוח המנעד הקולי והפקת גמישות בקול. בעוד שבשלבים הראשונים של השיעורים מורים לפיתוח קול יישמו תרגילים מסויימים קבועים כדי לאבחן את השימוש במנעד, מאוחר יותר הם מתרכזים בבעיות ספציפיות שהם מזהים אצל תלמיד זה או אחר והעבודה הופכת פרטנית ומותאמת יותר לתלמיד וליכולותיו.

היתרון המשמעותי של עבודה עם מורים לפיתוח קול בנושא של הרחבת המנעד היא היכולת לקבל וללמוד טכניקות שישמשו אותנו גם אחר כך במהלך הקריירה, באודישנים שכוללים שירה ובכל סיטואציה אחרת בה אנחנו צריכים להדגים את כישורינו. הלמידה כיצד לשלוט על המנעד הקולי שלנו וכיצד להביא לכדי ביטוי רגשות מסוימים באמצעות הקול שלנו תסייע לנו להדגים את היכולות שלנו בתחום השירה בכל מצב שנרצה. בנוסף, שליטה על המנעד הקולי מסייעת לנו גם ביומיום – ללמוד כיצד לווסת את הקול ולשלוט בו.